Silne wiatry, deszcze oraz burze są naturalnymi zjawiskami pogodowymi i występują z różną siłą na całym świecie. Są zjawiskami, które szybko się przemieszczają. Wszystkie są jednak niebezpieczne. Powodują zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi oraz duże straty materialne.

Zanim nadejdzie burza, zastanów się, czy Twój dom jest bezpieczny. Bądź mądry przed szkodą.

Uderzenie pioruna może skończyć się pożarem, uszkodzeniem konstrukcji budynku, przepaleniem instalacji elektrycznej, telewizora, lodówki, wszystkiego, co jest włączone do instalacji.

Prawidłowe zachowanie powinno być uzależnione od miejsca naszego pobytu.

 

Wymagania dla organizatorów imprez z udziałem ponad 50 osób

I. Organizator imprezy każdorazowo przed jej rozpoczęciem powinien sprawdzić i zapewnić bezpieczeństwo pożarowe w obiekcie, zwracając uwagę m.in. na następujące elementy.

Warunki ewakuacji ludzi, a w szczególności zapewnienie:

co najmniej dwu wyjść ewakuacyjnych z pomieszczeń, w których przebywać może więcej niż 50 osób, lub których powierzchnia przekracza 300 m2, z drzwiami o szerokości dostosowanej do liczby osób mogących jednocześnie przebywać w pomieszczeniu, licząc 0,6m na 100 osób, lecz nie mniej niż 0,9 m na każde drzwi oraz kierunku otwierania się zgodnie z kierunkiem ewakuacji,

odległości od najdalszego miejsca, w którym może przebywać człowiek do wyjścia z pomieszczenia, nie przekraczającej 40 m,

odległości od wyjścia z pomieszczenia do drzwi klatki schodowej lub drzwi prowadzących na zewnątrz budynku - 20 m,

drożności dróg ewakuacyjnych - nie zastawiania ich, nie składowania na nich materiałów palnych itp.

Wystrój wnętrz, w tym stosowanie:

elementów wyposażenia i wystroju wnętrz z materiałów co najmniej trudno zapalnych.

Sprawność działania urządzeń przeciwpożarowych, takich jak:

systemów sygnalizacji pożarowej,

stałych urządzeń gaśniczych,

telefonów umożliwiających łączność z najbliższą jednostką Państwowej Straży Pożarnej,

gaśnic i innych urządzeń, znajdujących się w obiekcie.

Zapewnienie dostępu do:

gaśnic,

miejsc uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych,

przeciwpożarowych wyłączników i tablic rozdzielczych prądu elektrycznego oraz kurków instalacji gazowej,

wyjść ewakuacyjnych.

Oznakowanie zgodnie z Polskimi Normami:

dróg ewakuacyjnych,

miejsc usytuowania i uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych, telefonów, wyłączników prądu i kurków głównych instalacji gazowej oraz gaśnic.

Umieszczenie w miejscach widocznych wykazów telefonów alarmowych oraz instrukcji postępowania na wypadek pożaru.

Znajomość przez pracowników obsługi i służbę ochrony obiektu zasad postępowania na wypadek powstania pożaru, a w szczególności:

zasad organizacji i prowadzenia ewakuacji,

sposobu alarmowania Państwowej Straży Pożarnej oraz służb ratowniczych działających w obiekcie,

zasad użycia gaśnic oraz uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych znajdujących się w obiekcie.

Przejezdność dróg pożarowych i dostęp do obiektu dla jednostek ratowniczych.

Właściwy dobór i wykonanie ogrzewania oraz instalacji elektroenergetycznych.

Aktualne badania instalacji elektrycznych i odgromowych

II. W trakcie trwania imprezy należy zwrócić uwagę na:

zapewnienie stałego nadzoru nad przebiegiem imprezy przez wyznaczone służby lub osoby, zapoznane z zasadami postępowania na wypadek powstania pożaru,

przestrzeganie zakazu używania ognia otwartego i palenia tytoniu w miejscach do tego celu nie przeznaczonych,

utrzymanie drożności dróg ewakuacyjnych i możliwości natychmiastowego otwarcia drzwi ewakuacyjnych,

zapewnienie przejezdności dróg pożarowych i zachowanie dostępu do obiektu dla jednostek ratowniczych,

sprawność urządzeń nagłaśniających i oświetleniowych,

zachowanie bezpieczeństwa podczas stosowania efektów specjalnych,

przestrzeganie zakazu używania wyrobów pirotechnicznych wewnątrz pomieszczeń,

stosowanie się do postanowień instrukcji obsługi wyrobów pirotechnicznych,

przestrzeganie wymagań prawa lokalnego w zakresie używania wyrobów pirotechnicznych,

przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przez uczestników imprezy.

 

III. Imprezy masowe

Zgodnie z ustawą z dnia 22 sierpnia 1997 r., poprzez imprezę masową rozumie się imprezę sportową, artystyczną lub rozrywkową, na której liczba miejsc dla osób na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej wynosi - nie mniej niż 1.000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy - nie mniej niż 300 (nie dotyczy imprez odbywających się w teatrach, kinach, placówkach oświatowych itp.).

Bezpieczeństwo imprezy masowej polega na spełnieniu przez organizatora imprezy (osobę prawną, osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej) wymogów w zakresie bezpieczeństwa osób obecnych na imprezie w czasie jej trwania, ochrony porządku publicznego, zabezpieczenia pod względem medycznym, a także stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi.

Organizator imprezy masowej, w uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, powinien określić szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w obiekcie (terenie), w którym planuje się przeprowadzenie imprezy. Powyższe uzgodnienie zasad postępowania stanowi m.in. podstawę do wystąpienia przez organizatora imprezy masowej z wnioskiem, do właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy organu administracji samorządowej (wójta, burmistrza lub prezydenta miasta), o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.

 

Organizator imprezy masowej jest obowiązany do zapewnienia bezpieczeństwa osobom obecnym na imprezie oraz porządku podczas jej trwania.

W tym celu powinien przede wszystkim zapewnić:

Spełnienie wymogów określonych w przepisach prawa, w szczególności w przepisach budowlanych, sanitarnych i dotyczących ochrony przeciwpożarowej,

Służbę porządkową i informacyjną,

Pomoc medyczną oraz zaplecze higieniczno-sanitarne,

Drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd jednostkom ratowniczo-gaśniczym i innym służbom interwencyjnym,

Warunki zorganizowania łączności pomiędzy służbami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,

Sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne przy zabezpieczeniu działań ratowniczo-gaśniczych,

Uzyskanie zezwolenia od właściwego terenowo organu administracji samorządowej na przeprowadzenie imprezy masowej,

Przy organizacji pokazów z użyciem wyrobów pirotechnicznych należy uwzględnić dodatkowo poniższe wskazania:

Pokazy powinny być organizowane na otwartym terenie, przy czym minimalna odległość stanowisk odpalania materiałów z ukierunkowaniem na otwartą przestrzeń nie powinna być mniejsza niż 25 m od budynków i 50 m od miejsc dla publiczności,

Lokalizacja miejsca pokazów powinna uwzględniać spełnienie wymogów co do odległości od terenów leśnych, stogów itp., wynikających z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.06.2003r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów,

Krajowy System Ratowniczo-Gaœniczy (KSRG) – powstał w 1995 roku. Celem jego istnienia jest ujednolicenie działań o charakterze ratowniczym, podejmowanych w sytuacjach zagrożeń życia, zdrowia, mienia lub œrodowiska, podejmowanych przez Państwowš Straż Pożarnš i inne podmioty ratownicze (głównie Ochotniczš Straż Pożarnš). Centralnym organem administracji rzšdowej w sprawach organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaœniczego jest Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej. Swoje zadania KSRG realizuje poprzez koordynację walki z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi oraz ratownictwa technicznego, ekologicznego i medycznego na wszystkich szczeblach administracji. Krajowy system ratowniczo-gaœniczy stanowi integralnš częœć systemu bezpieczeństwa państwa. Krajowy system ratowniczo-gaœniczy dzieli się na trzy poziomy:

  • Poziom powiatowy Struktura KSRG w poszczególnych powiatach zależy od rodzaju zagrożeń i sieci jednostek ratowniczych. Dysponowanie jednostek systemu do działań ratowniczych oraz alarmowanie podmiotów współdziałajšcych odbywa się poprzez powiatowe stanowisko kierowania PSP współdziałajšce ze stanowiskami dyżurnymi administracji samorzšdowej wójtówburmistrzów,prezydentów miast oraz starostów. W przypadku gdy siły i œrodki systemu ratowniczo-gaœniczego na obszarze powiatu okażš się niewystarczajšce (drastyczny wzrost skali zdarzenia, równoczesnoœć zdarzeń, brak jednostek specjalistycznych) lub zdarzenie swym zasięgiem wykracza poza obszar powiatu, uruchamiany jest wyższy poziom systemu ratowniczo-gaœniczego poziom wojewódzki[1].
  • Poziom wojewódzki Poziom wojewódzki spełnia rolę wspomagajšcš i koordynacyjnš w sytuacjach wymagajšcych użycia sił i œrodków spoza powiatu w którym ma miejsce zdarzenie. Podstawowe siły i œrodki KSRG na poziomie województwa to wojewódzki odwód operacyjny z grupami specjalistycznymi (wydzielone siły i œrodki z poziomów powiatowych) oraz krajowa baza sprzętu specjalistycznego. Dysponowanie jednostek systemu do działań ratowniczych oraz alarmowanie podmiotów współdziałajšcych odbywa się poprzez wojewódzkie stanowisko koordynacji ratownictwa PSP współdziałajšce z centrami zarzšdzania kryzysowego wojewody. W przypadku gdy siły i œrodki KSRG na poziomie województwa okażš się niewystarczajšce lub zdarzenie przekracza obszar województwa, uruchamiany jest najwyższy poziom systemu ratowniczo-gaœniczego poziom centralny[1].
  • Poziom centralny Poziom centralny spełnia rolę wspomagajšcš i koordynacyjnš w sytuacjach wymagajšcych użycia sił i œrodków spoza województwa w którym ma miejsce zdarzenie. Podstawowe siły i œrodki krajowego systemu ratowniczo-gaœniczego na poziomie centralnym to centralny odwód operacyjny z grupami specjalistycznymi (wydzielone siły i œrodki z poziomów wojewódzkich), krajowe bazy sprzętu specjalistycznego oraz siły i œrodki szkół PSP. Dysponowanie jednostek systemu do działań ratowniczych oraz alarmowanie podmiotów współdziałajšcych odbywa się poprzez Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludnoœci (pełnišce również funkcje międzyresortowego centrum zarzšdzania kryzysowego)[1].

 

ZELÓW